14.6.13

ALLAH RESULUNUN ABDESTİ VE DUASI

 بِسْمِ اللهِ 

Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
“Ey iman edenler! Namaza dur(mak iste)diğiniz zaman yüzlerinizi, dirseklere kadar ellerinizi yıkayın, başlarınızı meshedin ve ayaklarınızı da topuklara kadar (yıkayın)...” (Maide 6)

Abdeste başlarken kalple niyet etmek

Ömer (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:“Ben Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i işittim:
‘Ameller ancak niyetlere göredir...’ buyuruyordu.” (Buhari 143, Müslim 1907/100,)

Abdest almadan önce yapılacak dua

Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi: “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Abdest almayan kimsenin namazı, abdeste başlarken Bismillah demeyen kimsenin de abdesti yoktur!’ buyurdu.” (Ahmed 2/418, Ebu Davud 101, İbni Mace 399, Darekutni 1/71, Hakim 1/1476)

Abdestten önce dişleri temizlemenin önemi

Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi: “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Ümmetime meşakkat verecek olmasaydım, her abdestle beraber misvak kullanmalarını onlara emrederdim!’ buyurdu.” (İbnu’l-Carud 63, Malik 1/66/115, İbni Huzeyme 138, Ahmed 9935, Tayalisi 2328, Hakim 1/146, Beyhaki 1/36, Albânî İrva 1/110)

Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem’in Abdestinin Şekli

 Humran bin Eban şöyle dedi: “Osman bin Affan (Radiyallahu Anh)’ı abdest alırken gördüm.
−Ellerine biraz su döktü ve onları üç kez yıkadı.
−Sonra üç kez ağzını çalkaladı ve burnuna su alıp çıkardı.
−Sonra üç kez yüzünü yıkadı.
−Sonra üç kez dirseğine kadar sağ elini yıkadı.
−Sonra sol elini aynı şekilde yıkadı.
−Sonra başını meshetti.
−Sonra üç kez sağ ayağını topuklara kadar yıkadı.
−Sonra bu şekilde sol ayağını da yıkadı. Sonra şunu söyledi:
−Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i bu benim abdest aldığım gibi abdest alırken gördüm.
Sonra Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
Herkim bu benim abdestim gibi abdest alır, sonra kalkar içinden kendi kendisiyle konuşmaksızın iki rekât namaz kılarsa onun günahları bağışlanır’ buyurdu.”
Buhari 1800, Müslim 226/3,

Şakik bin Seleme şöyle dedi:
“Osman (Radiyallahu Anh)’ı abdest alırken gördüm… Başını ve kulaklarını içini ve dışını meshetti... Parmaklarını ve sakalını hilâlledi...” (İbnu’l-Carud 72, Ebu Davud 110, İbni Mace 430,)

Abdullah bin Zeyd bin Asım (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) başını meshetmek için iki eline su aldı ve meshetmeye başının ön kısmından başladı. Sonra ellerini başının arka kısmına enseye doğru götürdü. Sonra ellerini (tekrar) başının ön kısmına getirdi.” (İbnu’l-Carud 73, Tirmizi 32, İbni Mace 434)

Abdestten sonra yapılacak dua

Ömer (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Sizden herhangi bir kimse abdest alır ve abdest alışını tam yaptıktan sonra:

(( أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ ))
(( اَللَّهُمَّ اجْعَلْنيِ مِنَ التَّوَّابِينَ وَاجْعَلْنيِ مِنَ الْمُتَطَهِّرِينَ )) 

−Eşhedü Ella İlahe İllallah Vahdehu La Şerike Leh. Ve Eşhedü Enne Muhammeden Abduhu Ve Rasuluh. Allahummecalni Minettevvabine Vecalni mine’l-Mutetahhirin derse ona cennetin sekiz kapısı açılır ve kendisi hangisinden isterse içeriye girer’ buyurdu.”

Duanın Manası: “Allah’tan başka ilah olmadığına şehadet ederim. O tektir ve ortağı yoktur. Ve yine şehadet ederim ki, Muhammed O’nun Kulu ve Rasulüdür. Ey Allah’ım! Beni tevbe edenlerden yap ve beni temizlenenlerden kıl.” Tirmizi 55, Müslim 234/17, Ebu Avane 1/225, Ebu Davud 169, Nesei 148, 

13 yorum:

  1. Allah Resulunun abdestine dikkat edelim kardeşlerim. Bizim abdestlerimizin Allah Resulunun abdestinden ne gibi eksikleri ve fazlalıkları var bulmaya çalışalım hep beraber inşaAllah.

    YanıtlaSil
  2. enseyi mesh etmek yok mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle görünüyor değilmi? Allah Resulu sallallahu aleyhi ve sellemin aldığı abdestte görüldüğü gibi enseye mesh yok. Olduğunu söyleyenler bunu delili ile ispat etmeleri gerekiyor. Sahih deliller ile tabii

      Sil
    2. Selamun Aleykum abla
      Konuya göz gezdirmek için bakıyordum bu yorum dikkatimi çekti. Enseye mesh yokmuş. Ben de baktım biraz. Verilen hadisler de ya zayıfmış ya da uydurma sözmüş. Ama yine de garip geliyor bunca zaman yaptığımız için. Ben abdest alınca genelde enseye mesh etmeyi unuturdum ne yalan söyleyim okuyunca biraz sevindim :)

      Sil
    3. Aleykum selam ve rahmetullahi ve berakatuhu Büşram, insanın alışkanlıklarını bir anda değiştirmesi tabii zor ama gerçek olanda bu. Yapacak birşey yok. Dini böyle uydurmalar üzerine bina edenlere soracak Allah elbet ama bunca yanlılşda nasıl düzeltilir toplum olarak bilmiyorum. Hepimiz bu konuda gayretli olmamız ve fedakar olmamız gerekiyor. Dinimizi bid'atlerden ve hurafelerden temizlemek bizim en önemli kulluk görevlerimizden. Sana bunu genellikle unutturan Allah'a hamdolsun.

      Sil
  3. Vesilen ile bunu da öğrenmiştim ablam daha önce, hamdolsun. O'nun yolunda olmak için O'nun yaptıklarını aynen yapmak gerekir diye düşünüyorum. Ama'lar olmaz'larla değil de; peki ve tamam'larla bakmak lazım. Bir söz duymuştum "İmanın kalitesi iki kelimede gizli; peki ve ama... Az önce dediğim bu cümleden sebeb zaten...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tuğbam zaten Resule imanın anlamı ve gereğide bu değilmi? Yoksa Resulu postacı gibi sadece bize Rabbimizden haber getiren konumuna koyarızki Allahın bizden istediği Resulune iman kesinlikle böyle bir iman değil. Allah subhanehu ve teala bizden Resule harfiyyen itaat etmemizi ve ona uymamızı istiyor. Öyleki Allahı sevdiğini iddia edenlere eğer bu sevginizde samimiyseniz Resulume itaat edin diyerek onlara sevgilerini ancak bu şekilde ispat edebileceklerini belirtiyor. Allah bize Resulune harfiyyen uyabilmeyi nasip etsin ne fazla ne eksik..

      Sil
  4. Abdest aldigimizda insan ne kadar ferahliyor rahatliyor Iyiki müslümaniz ve dinimizin emrettigi seyler hep bizlerin yararina .Yillarca abdest alip namaz kilan yaslilarimizla kilmayanlari karsilastirdigimizda namaz kilanlarin yüzlerinin nasil nurlu olduguda belli oluyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mehtap ablacım zaten ahirettede bizim tanınmamızı sağlayacak olan şey abdest alarak yıkadığımız uzuvlarımız değilmi? Allah Resulu sallallahu aleyhi ve sellem ümmetini abdest azalarından tanıyacak..
      Rabbim hepimize o gün abdest azalarımızın pırıl pırıl parlamasını nasip etsin. Amiiin.

      Sil
  5. Selamun aleykum ve rahmetullah.. Canım ablam bende abdesımı ALLAHın ıznıyle bu sekılde alıyordum, ama hadıslerle kanıtlayamıyordum. ne mutlukı sen paylastın bızımle... Kendısıyle uzun zamandır gorusmedıgım gorumcemın vesılesı ıle ogrenmıstım. selamun aleykum.. dualarıda hemen not alıp ezberıme alırım en kısa zamanda ALLAHın ıznıyle...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aleykum selam ve rahmetullah Fatımacım, MaşaAllah kardeşim ne güzel. Böyle delillerini, aradığın hususlar olduğunda ya da açıklık getirilmesini istediğiniz konular bana yazabilirsiniz. Vakit ve imkan elverdikce bu konularla ilgili bilgileri burada paylaşırız inşaAllah..

      Sil
  6. بسم الله الرحمن الرحيم

    Siz fikihinizi hadislerdenmi ögreniyorsunuz ? Yâni, kendiniz âlim olarak görüyorsunuz ki hadislerden hukum alip amel ediyorsunuz. Imâm-i Azam Ebu Hanîfe câhilmiydi de kendisi ensesini mesh ediyordu ? bütüuuun hanefi alimlerde mi ? Yâni bu güne kadar herkes yanlistaydi ve siz mi buldunuz dogru yolu ?
    Hadîs ilminin ne kadar zor ve incelikli bir is oldugunu unuttunuz gâliba, bizim gibi câhillerin isi degil bu âlimlerin isidir. Birakin herkesin kendi isine.

    Hanefilerde esnsini mesh etmek mustehaptir (Sâfi'ilerin bir görüsüne görede Mustehaptir, ve Imâm Ahmed'in bir rivâyetine görede müstehap olgunu söyleniyor), öbür mezheplerde ise mekrûhtur. MEZHEPLERİN (Alimlerin) İHTİLAFI rahmettir.

    Amr b. Yahya el-Mâzini'nin rivayet ettiğine göre: Babası, Amr b. Yahya'nın dedesi olan Abdullah b. Zeyd'e "Bize Rasûlullah' (s.a.)ın nasıl abdest aldığım gösterir misin?" demiş.Abdullah b. Zeyd de "evet" diyerek bir abdest suyu istemiş, sonra suyu dökerek ellerini yıkamış, sonra ağzına ve burnuna üç kene su vererek dışarı atmış, daha sonra da üç kere yüzünü ve dirseklerle beraber ikişer defa ellerini yı­kayıp, ön taraftan arkaya ve arkadan öne olmak Üzere başım iki eliy­le mesh etmiştir. Şöyle ki: Başının ön tarafından başlayıp ellerini ensesine götürüyor ve sonra ellerini gerisin geriye ilk başlangıç yerine kadar getiriyor. En sonunda da ayaklarını yıkamıştır.[1]
    [1]Buhârî, tahâre 38, 39,41,42,45,46; MUslim, tahâre 18, 19, Tirmizi, tahâre 24, Nesaî, tahâre 79, 80; İbn Mâce, tahâre 51; Muvatta, tahâre 1.

    Redd-ul Muhtar:
    Boynuna meshetmek müstehaptır. Sahih olan budur. Fakat sünnet olduğunu söyleyenler de vardır. Nitekim «el-Bahr» ve diğer kitaplarda sünnet olduğu bildirilmiştir. Boynuna ellerinin arkasıyla meshetmek el arkasındaki ıslaklık müsta'mel olmadığı içindir. «el-Münye» sahibi yeni şu ile meshedilir. demişse de buna hacet yoktur. Nitekim büyük «Münye» şerhinde de beyan edilmiştir. Yine «el-Münye»de «Mesh parmakların arkalarıyla yapılır» denilmiştir ki, burada maksat o olsa gerektir.
    Gırtlağın meshi bidattır. Çünkü sünnette bildirilmiştir.
    Red-dul Muhtar Abdestin Sünnetleri Ba’bı

    En­se ellerin arkası ile mesh edilir. Boğazı meshetmek ise, bid'attır. Bahrü'r - Raik'te de böyledir.
    Feteva-i Hindiyye Abdestin Müstehapları Ba’bı

    El-Mülteka:
    Abdest alırken Sağdan başlamak ve boyna mesh etmektir müstehaptır.
    (Bogaza mesh etmek ise bidattir)

    İbni Ömer radıyallahu anhudan rivayet olunan hadisi şerifte Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem efendimiz:

    مَنْ تَوَضَّأَ وَمَسَحَ عُنُقَهُ لَمْ يُغَلْ بِالْأَغْلَالِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

    “her kim abdest alır boynunu da mesh ederse kıyamet gününde boynuna bukağı bağlanmaz”[İbni Hacer el-Askalâni, Telhısu’l-Habir c.1.s.93/98 (Medine).] deyi buyuruyor

    Yine ibni Ömer radıyallahu anhu buyuruyor ki
    اَمْسَحُوا رِقَابَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُغَلَّ بِالنَّارِ

    “cehennem ateşi boynunuza dolanmadan boyunlarınızı meshedin”[İmamı Sarahsi, el-Mebsut c.1.s.10 (Beyrut).] buyuruyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel kardeşim Allah Resulu sallallahu aleyhi ve sellem o sözleri sadece alimler okusun ve anlasın diye söylemedi. Abdest almayı gösterirkende sadece içinizden alimler gelsin ve onlar benim abdest alışımı görsün daha sonra diğerlerine kendi anlayışlarına göre aktarsınlar demedi. Ashabının içinde su isteyip abdest aldı ve onlara nasıl abdest alınacağını öğretti.
      Biz Allah Resulune uymakla emrolunduk ve onun aldığı gibi abdest almak, namaz kılmak, hac yapmak vs. Siz yukarıdaki Allah Resulunun hadislerini okurken neresinde takıldınız anlamadınızda alime ihtiyaç duydunuz? İlim ehline anlaşılmayan noktalarda ihtiyaç duyulur, sorulur. Yukarıdaki hadislerin hangisi kapalı bir anlam içeriyor, açıklanmaya ihtiyaç bırakıyor söylermisiniz kardeşim?
      Neden bu kadar akıllarımızı kiraya vermek zorundayızki anlaşılması zor gerçekten.
      Siz diyorsunuzki Ebu Hanife rahimehullah bilmiyormuyduda ensesine meshetti? Siz nerden biliyorsunuz Ebu Hanife rahimehullahın ensesine meshettiğini? deliliniz nerde? Bana Ebu hanifenin ensesine meshettiğine dair delil getirirmisiniz?
      Bu Hanefi fıkıh kitaplarına kendisinden çok daha sonra dahil edilmiş bilgilerdir. Araştırın hem mezhep taasubu yapıp hemde ezberci mezhep tabiicisi olmayın.
      Bana hadislerden hükümmü çıkarıyorsunuz diyorsunuz sonra kendiniz hadisleri sıralıyorsunuz peki siz neden hadisleri alıntılıyorsunuz? Bir farkla değilmi? Siz falan kitaptan veya filan kitapta yazan hadisleri alıntı yapıyorsunuz. Direk hadisleri yazmak ve anlamak sizce bu kadarmı zor?
      Madem falanlara filenlara bu kadar güveniyorsunuz bakın alıntıladığınız kitapdaki hadisde Allah Resulunun bütünüyle meshettiği yazıyor. Peki hadisde böyle yazdığı halde sizin güvendiğiniz alimler, yada genellikle hanefiler neden başın dörtte birini meshediyor sadece?
      Allah Resulu sallallahu aleyhi ve sellem hiç bu şekilde başını meshetmediği halde, böyle meshettiğine dair ondan hiçbir haber gelmediği halde güvendiğiniz alimler neden bunu böyle yapılmasını söylemiyor?
      Birde enseye meshetmenin müstehap olduğunu söyleyen alıntılar yapmışsınız. Bunun müstehap yani güzel, sevilen bir davranış olması için ya Allah Resulunun, ya sahabenin, yada hayırlı üç neslin bunu yapmış veya tavsiye etmiş olması gerekir. Bunların yaptığına ve tavsiye ettiğine dair delil getirirmisiniz? Çünkü din delil üzere yaşanır. Falanların filenların söylemleri üzerine değil. Öyle olsaydı bugün din diye birşey kalmazdı ortada.
      Bizim konumun boyun değil zaten bu konudaki sözleri alıntılayarak sanki bidat olanın ense değilde boyun olduğu havasını vermeye çalışmışsınız.
      Bakın kardeşim, sizde biran önce aklınızı birilerine kiralamaktan vazgeçin. Allah o aklı size birilerini sorgusuz sualsiz dinleyin diye vermedi. Kur'an ve Sünneti anlayıp yaşamaya çalışın diye verdi. Vu bu kapasiteye sahip olduğunuz için sizi bunlardan sorumlu tuttu. Sizi tek başınıza sorumlu tuttu. Her insan kendinden tek başına sorumlu.

      Sil