17.5.13

İSTİHARE YAPMAK MI, İSTİHAREYE YATMAK MI

  Selamun aleykum kardeşlerim, istihare hakkında yapılan yanlışlar bu katogoride paylaştığımız ilk yazı olacak inşaAllah. Geçen paylaşmış olduğumuz istihare duası üzerine gelen sorulara binaen öncelikli olarak bu konuyu paylaşmayı uygun gördüm.

   İnsanımız dinin asılları olan Kur’an ve Sünnetten uzaklaştıkca din adına ortaya çıkarılan çeşitli bidatlerin içine düşüyor. Bunu ibadet adına yaptığımız hemen hemen her konuda görebiliriz. Bunlardan biriside istihare hakkındadır.



İSTİHAREDEN SONRA YATMAK VARMI?

   İstihare kelimesi arapçada hayır ve hıyar kelimelerinden türemedir. Türkçede iyilik ve tercih anlamlarına gelir. Yani iyiliği tercih etmek için kişinin Rabbine başvurması, O'nun sonsuz ilminden kendisi için hayır olanı tercih etmesi için yardım istemesi anlamına gelir.

 Toplumumuzda neredeyse istihare yapmaktan çok istihareye yatmak anlayışı meşhurdur. Kur’an ve bize ulaşan sahih hadislerde ise böyle bir tabir bulunmamaktadır. İstiharenin içeriğini anlatan yukarıdaki hadisde de görüldüğü gibi istihare yapıldıktan sonra yatmaktan hiç bahsedilmemiştir. Gerek bu hadis, gerekse bu konu ile alakalı diğer hadislerde istihareye yatmak diye bir tabir bulunmamaktadır. Allah Resulu sallallahu aleyhi ve sellemin uygulamasında ve sahabenin tatbiklerinde de böyle bir şeye rastlanmamaktadır.

İSTİHAREDE KIRMIZI VE YEŞİL GÖRME VARMI?

   İstiharede yatmak olmadığı gibi rüya görme, rüyada kırmızı ve yeşil renkler görüp iyi veya kötüye yorma şeklinde bir şeyde yoktur. Zaten kişi kendi arzusunun ve isteğinin olmasını isterken ve bunun tesiri altındayken nasıl sağlıklı ve objektif bir şekilde rüya görebilir. Hani bizim çok kullandığımız bir tabir vardır. “Aç tavuk rüyasında buğday görür diye.” İnsan gün içerisinde bilinçaltına kaydettiği şeyleri rüyasında görür. Birde rüyalar rahmani olduğu gibi şeytanide olabilir. Rüya ile amel zaten caiz olmayan bir şeydir. Bahsettiğimiz bu birkaç sebep dahi istiharede yatma, yeşil veya kırmızı görme gibi istihare ibadetine sonradan dahil edilen bid’atlerin ne kadar yersiz olduğunu ortaya koymaktadır.

İSTİHAREYİ BAŞKASINA YAPTIRMA VARMI?

  Bize ulaşan sahih hadislere baktığımızda kardeşlerim, İstihareyi kişinin kendisinin yapması gerektiğini rahatlıkla anlarız. İstihareyi kişi adına bir başkasının yapabileceğine dair hiçbir delil bulunmamaktadır. Bu ve bunun gibi daha bir sürü bid’atin dahil edildiği istiharenin sünnette yapılış şekli şöyledir:

İSTİHARENİN SÜNNETTE OLAN ŞEKLİ NASILDIR?

   Câbir bin AbdUllah (Allah ondan râzı olsun) şöyle der:

  Allah Resulu (sallAllahu aleyhi ve sellem) bize, Kur’an’dan bir sûre öğretir gibi tüm işlerde istihâre etmeyi öğretir ve şöyle buyururdu: “Sizden biriniz bir işi yapmayı içinden geçirirse, farz namazın dışında iki rekat namaz kılsın. Sonra şöyle desin: “Allahım! İlmine başvurarak senden iyilik isterim.Kudretine dayanarak senden güç isterim. Senden, yüce ihsanını isterim. Sen güç yetirirsin, ben güç yetiremem.Sen bilirsin, ben bilemem.Sen bilinmeyenleri en iyi bilensin. Allahım! Bu işi -(burada isteğini/ihtiyacını söyler)- benim için; dinimde, yaşantımda ve işimin sonunda iyi biliyorsan, onu bana takdir et, kolaylaştır ve sonra bereketli kıl. Bu işin benim için; dinimde, yaşantımda ve işimin sonunda şerli olarak biliyor-san onu benden, beni de ondan uzaklaştır. Ve benim için nerede olursa hayrı takdir et. Sonra, beni ondan razı kıl.” (Buhâri (7/162)

   Hadisde de açıkca gördüğümüz gibi kardeşlerim, kişi iki rekat namaz kıldıktan sonra Rabbine Allah Resulunun öğrettiği bu dua ile dua eder. Ve işinde Rabbine başvurarak kendisi için hangisi hayırlıysa onu tercih etmesi için yardım  ister. İstiharesini istediği kadar tekrarlayabilir ve istediği zaman yapabilir. İstihare sadece bundan ibarettir. Yani doğru olan istihareye yatmak değil, istihare yapmaktır. 

   Rabbim hepimize bid’atlerden uzak ve gecesi gündüz kadar açık ve net olan bir din yaşamayı nasip etsin. Amiiin.

İstihare duasının arapçasını ve bu konu ile alakalı diğer yazıyı okumak için buraya tıklayabilirsiniz.

23 yorum:

  1. abla ben evlenmeden önce yattım istiharede ohh yeşillikler çimenler koyunlar :)) ya neden bu kadar uydurmalar var...
    hep yatmak bilirim imam hatipli olmama rağmen birde katı katı kurallar hiç konuşmayacan sağa dönük yatacan renkler görecen vs.. konuşmamayı göze almadığım için istihareye yatmadım hiç :) bizde tılsımlı egzotik işleri seviyoruz vesselam :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazıda bahsettiğimiz "aç tavuk rüyasında buğday görür" sözü sende gerçekleşmiş demekki Ummu Ali kardeşim. Bence yorumunda hem soruyu sormuş sonunda cevabı vermişsin. Tılsımlı ve egzotik şeylere karşı zaafımız var vesselam..

      Sil
  2. allah razı olsun ablacım rabbim doğrularından bizi ayırmasın ayaklarımıız tevhit üzere sabit kılsın senin asistana söylesen bir buton olsa bunları facebook ta paylaşabilsek :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amiin kardeşim. isteğiniz hemen iletilecektir. )))

      Sil
  3. Aleykum selam ablacım..bu konuda bızlerı aydınlattıgın ıcın ALLAH razı olsun. bende Ümmü Alı kardesım gıbı bılıyordum ama hıc denememıstım cunku bU sekılde ALLAHın ısıne karısırım dıyerek cekınmıstım ama sımdı dogruları bılıyorum bende yapacagım ınsaALLAH.Duydugum herseyı artık hemen uygulamıyorum. once arastırıyorum kı dogrulugu varmı varsa nasıl yapılacagını ogreneyım. sırke dusmek artık cok kolay oldu her onune gelene ınanmak musluman adabı olmamaalı.. sevgılerımle..selamun aleykum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel noktalara değinmişsin Fatımacım, Rabbim sendende razı olsun. Müslüman duyduklarına değil, delillere teslim olması lazım. Bugün herkes kendince birşeyler söylüyor, tamamen bir bilgi karmaşası yaşıyoruz. Bu bilgi karmaşasının içinde biz dinimizi en garanti olan vahiy kaynaklı delillerle yaşamamız lazım. Allah'ın kitabı ve Resulunun sünneti ölçümüz olması lazım. Rabbim bizi bu iki asıldan ayırmasın.

      Sil
  4. Aleykum selam ve rahmetullahi ve berakatuhu ablam.
    Benimde hep çevremden duyduğum yatmak kelimesiydi ve dediğin gibi renkler rüyalar... Ama hamdolsun doğrusunu öğrenmiştim uzun zaman önce. Bu bidatler hayatımız devam ettiği sürece varolacak gibi, ne dersin? Buda daha çok yanlışı, doğrusunu bulduktan sonra terketmekte zorlanan kibir ehlinden kaynaklanacak gibi geliyor.

    Rabbim, Rasulünü, O'nun ümmetini ne kadar seviyormuş ve önemsiyormuş ki bize böyle yüce, böylesi mükemmel bir imkan sunmuş. Bu imkanı sık sık kullanmalıyız. Her işimizin O'nun rızasına uygun gerçekleşmesi için büyük lütuf.

    Ablacığım maşaAllah günler geçtikçe azığımız çoğalıyor, Rabbim isabet ettirsin ve yardımcın olsun. Sana ve asistanlarına sevgilerimi gönderiyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım kardeşim bizde sana gönül dolusu muhabbetimizi gönderiyoruz. Gücüm yettiğince, zamanım elverdiğince yazılar üzerine çalışıyorum Tuğbam. Rabbim beni utandırmasın.
      Dediğin gibi Tuğbam Rabbimizin üzerimizdeki ilgisini ve sevgisini farketsek ve bunun kıymetini bilsek herşey çok farklı olurdu. Bizde bu ilgi ve sevginin karşılığında birşeyler yapma çabası içine girerdik muhakkak. Allah Resulu sallallahu aleyhi ve sellem gibi. Hani ona senin günahların Rabbin tarafından affolunduğu halde niye bu kadar çok namaz kılıyorsun diye sorulduğunda "Rabbime şükreden bir kul olmayayım mı?" diyorya. Demekki insan Rabbinin kendisine olan ilgisi ve sevgisinin farkındalığı nisbetinde, kulluğunun farkında oluyor. Rabbim farkındalığımızı arttırsın kardeşim.

      Sil
    2. Abla ben namazımı kıldım fakat uykumun olmasına raqmen uyuyamıyorum ne zaman uyursam o namaz qine kabul olurmu ?

      Sil
    3. Güzel kardeşim, yazıyı tekrar okuyun sanırım atladığınız noktalar olmuş. Yazıda istihare yapmak için yatmak gerekmediği, böyle bir şartın olmadığını ve Allah Resulu ve sahabesinin yaptığı ve bize tavsiye ettiği istiharede böyle şartların bulunmadığı belirtiliyor. İstihare bri dua, Allah'a yönelme ve O'na danışmadır. Yatıpda Allah'ın gaybından bir şeyler görmeye çalışma değildir. Bu sufiler tarafından istihareye sonradan sokulan bir şeydir. Siz dilediğiniz zaman istiharenizi yapın. Rabbimiz sizin kendisine olan bu başvurunuzu mutlaka değerlendirecek ve sizi yönlendirecektir. Allah'a emanet olun kardeşim..

      Sil
  5. Aleykümselam ve Rahmetullah abla
    Ben de sağa dönük yatılacak bişey yenilip içilmeyecek gibi şeyler biliyordum. Bana zor geliyordu bazen bu kuralları deliyordum :).İstihare namazıyla o kadar içli dışlıyım ki çoğu konuda Allah'a danışmışımdır. Ben namazdan sonra gönül rahatlığı huzur vs hissetmek gerekiyor diye biliyordum. Ama bazen de düşünüyordum zaten olmasını istiyorum haliyle olumlu düşünürüm. Duygularımız karışabiliyor. Bir de insan namaz kıldıktan sonra zaten huzurlu olur Allah'a sığınıyorsun Allah'a danışıyorsun daha ne olsun :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Büşram, Bahsettiğin huzurun sebebi başvurabileceğin en yüce merci olan Rabbine başvurduğun, işini O'na havale ettiğin ve O'nun seni asla kendi başına bırakmayacağını bildiğin için oluyor. Yani meselenin emin ellerde olduğunun rahatlığı ve huzuru bu. Rabbim kendisine olan yakınlığımızı arttırsın.

      Sil
  6. Allah Resulu (sallAllahu aleyhi ve sellem) bize, Kur’an’dan bir sûre öğretir gibi tüm işlerde istihâre etmeyi öğretir ve şöyle buyururdu: “Sizden biriniz bir işi yapmayı içinden geçirirse, farz namazın dışında iki rekat namaz kılsın. Sonra şöyle desin:
    Aleykumselam ablam..simdi;

    “Allahım! İlmine başvurarak senden iyilik isterim.Kudretine dayanarak senden güç isterim. Senden, yüce ihsanını isterim. Sen güç yetirirsin, ben güç yetiremem.Sen bilirsin, ben bilemem.Sen bilinmeyenleri en iyi bilensin. Allahım! Bu işi -(burada isteğini/ihtiyacını söyler)- benim için; dinimde, yaşantımda ve işimin sonunda iyi biliyorsan, onu bana takdir et, kolaylaştır ve sonra bereketli kıl. Bu işin benim için; dinimde, yaşantımda ve işimin sonunda şerli olarak biliyor-san onu benden, beni de ondan uzaklaştır. Ve benim için nerede olursa hayrı takdir et. Sonra, beni ondan razı kıl.” (Buhâri (7/162)

    hadisini anladim..Peki sonrasii icin nasil olacak?Böyle dua ettikten sonra hani diyelim herhangi bir isimiz icin istihare yaptik ve bu sekilde dua ettik..Gönlümüzden gecenin hangisinin hayir hangisinin ser oldugunu bilmedigimiz icin zaten istihare yapiyoruz..yani bu sekilde cüzi irade devreye girip sectigimz sey mi bize hayirli oluyor??Ya da Rabbimiz muhakkak ki her serde de hayirlar gizlemistir de bize sececegimiz seyi mi sevdiriyor..Tam olarak toparlayamadim ve ben de lafi cevirmeden direk sordum,kusuruma bakmayasin..Gercekten anlayamadigim icin soruyorum...Ve ögrenmek icin...cünkü bende eskiden öyle yapiyordum...Kitaplardan bize öyle ögretildigi icin..
    Selametle

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aksa kardeşim, herhangi birşey yapmak istediğimizde ilmimiz ve gücümüz sınırlı olduğu için Rabbimizin sınırsız ilmine müracat ediyoruz. Bizim için hangi şey hayırlı ise Rabbimizden onu takdir etmesi için yardımını talep ediyoruz. Bunun sonucunda hissi olarak veya başka türlü bir beklenti içine girmemiz doğru değil. Zaten Rabbimiz sebepleri bizim için hangi şey hayırlıysa o şekilde değiştiriyor. Tabii bu bazen bizim içimizden istediğimiz şeye ters olabilir, fakat biz O'ndan hakkımızda hayırlısını istediğimizden dolayı buna teslim olabilmemiz ve bize takdir edilene rıza göstermemiz gerekiyor. İstiharenin sonucunda beklenti düşüncesi bu ibadete dahil edilen bid'atlerden kaynaklanıyor Aksa kardeşim.

      Sil
  7. aleykum selam ve rahmetullah ablacım rabbim senden razı olsun bu konuya ışık tuttuğun için en azından bunu bilmeyenler hakiki anlamda dogru bilgi edinmiştir. rabbim yardım etsin hayırda seni önder kılsın amiiin ecmainn) bu arada manisaya inşaAllah bu yaz gelirsiniz çok özledim sizi en yakın zamanda görüşmek ümidiyle allaha emanetsiniz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Allah hepimizden razı olsun Ummumeryem kardeşim. Duaların için amiiin diyorum canım, Rabbim bir mislinide sana nasip etsin.

      Sil

  8. Allah Allah bizler ne uydurma seyleri din diye biliyormusuz bu yasima geldim istihareyi uyurken yapilan sekliyle biliyordum gerci hic yapmamistim.Demekki dedigin gibi sadece Allahtan isteklerimizin hayrimiza sonuclanmasi icin iki rekat namaz kilip dua etmekmis Zaten bütün namazlarimizin sonunda dua ediyoruz iki rekat daha kilariz bu cok iyiymis bunu artik uygulamaya baslamaliyim sagolasin Salihacigim bizi aydinlattigin icin.Allaha emanet ol canim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Mehtapablacım bidatler Rabbimizle aramıza böyle giriyor malesef. Halbuki Rabbimiz bize bizim tabiatımıza cok kolay gelen bir din göndermisdir. Bu din çok doğal ve sadedir. Rabbim bizi bidatlerden uzak tutsun canim ablam. Sende Allah'a emanet ol.

      Sil
  9. Salihacım yazıların hayırlara vesile olsun kardeşim ...seni takipteyim fakat yorum gönderemedim ...sırf sana yorum gönderebilmek için google a üye oldum ...bu yazım gelirse arkasıda gelir :)) Allaha emanetsin ...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim jale kardeşim bu özel gayretinden dolayı. Varlığını hissetmek beni çok sevindirdi. Her zaman beklerim insaAllah. Sende Allah'a emanetsin kardeşim.

      Sil
  10. Saliha abla çok detaylı bilmediğim bir hakikati daha öğrendim doğrusuyla allah senden razı olsun çok seviniyorum bir blog açtığın için bizlere faydalı olduğun için rabbim senden razı olsun .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Allah hepimizden razı olsun kardeşim. Rabbim bizi birbirimize her daim faydalı kılsın.

      Sil
  11. Saliha'cığım, bu yazıyı okumuştum ama şimdi tekrar okumak istedim. ben hiç istihare yapmadım. çünkü bende hemen uyunması gerektiğini biliyordum.açıkçası bana bu renk görme işi mantıklı gelmemişti. hoş islam mantık dini değil..Rabbim ne derse o. ama senin dediğin gibi insan psikolojik olarak etkilenip bilinç altına aldığı rengi rüyasında görebilir diye düşündüm hep. aslında farkında olmadan doğru da düşünmüşüm. bence bu istihareye yatıp yeşil ve kırmızı görmeyi beklerken sarı mavi gibi renkler görenler de vardır..çünkü beynimiz bizim anlayamayacağımız şekilde karmaşık bir yapıya sahip. onu ancak Yaradanı yani ALLAH bilir.bir de şunu sorayım sırası gelmişken bu istihare yapmak için kılacağımız 2 rekatlık namaza ne diye niyet edeceğiz. istihare namazı diye mi? Allah rızası için mi? daha çok yazıp zamanını almayım. ALLAH a emanet ol kardeşim

    YanıtlaSil